Het geraamte van een verhaal

In grote lijnen zijn er twee manieren om met een verhaal te beginnen. De eerste en makkelijkste manier is gewoon beginnen met schrijven en kijken waar je eindigt.

Maar is dit inderdaad de beste manier om een langer verhaal te schrijven?
Voor mezelf werkte dit vroeger, maar tegenwoordig met minder tijd om te schrijven, moet ik manieren zoeken om schrijven efficiënter te laten verlopen.

Het einde kwijt

Mijn verhalen eindigden de laatste tijd vaak in het beste geval in een map met onafgewerkte verhalen, in het slechtste geval in de prullenbak.
Dit is zonde van de tijd. Zeker omdat ik tegenwoordig maar weinig tijd heb om te schrijven en als je dan een verhaal weg doet omdat het einde zoek is, doet dit pijn.

Als je begint te schrijven zonder een vooropgesteld plan, dan gebeurt het vaak dat je ergens de weg kwijt speelt.
Dit is niet verrassend. Een verhaal ontpopt zich immers over een groot aantal pagina’s en soms zelfs over verschillende boeken. Als je dan geen uitlijning hebt, kan het mis gaan.

Uitzondering: korte verhalen

Verhalen die zich over een paar bladzijden uitspreiden, lukt het vaak wel om tot een goed einde te komen.
Dit komt omdat je vaak tijdens het schrijven ervan al het einde in je hoofd hebt zitten en weet waar je naartoe wil gaan.
Toch kan ook hier een uitlijning helpen. Zeker als een kort verhaal langere tijd blijft liggen.

Plotten. Uitlijnen. Verhaalstructuur.

Er zijn zoveel verschillende woorden: plot, uitlijning, verhaalstructuur,…
Allemaal duiden ze hetzelfde aan: het geraamte waaraan je je verhaal gaat ophangen.

De allersimpelste uitlijning bestaat erin om je begin te weten, je midden een beetje op te schrijven en je einde uit te werken.
Meer heb je niet nodig, als dit voor jou werkt.

Als je een beetje zoekt op het wereldwijde web, vind je gigantisch veel methodes om een verhaal vorm te geven: 3-acters, 4-acters, de weg van de held. Beatsheets en scene-uitlijningen. De sneeuwvlokmethode of mindmappen.
Er zijn zoveel plotbomen dat het verhalenbos amper te zien is.

De kunst is dan ook om in die grote hoeveelheid een methode te vinden die voor jezelf past.
Zelf heb ik er een groot deel uitgeprobeerd, maar momenteel heb ik er één gevonden waar ik graag mee werk.

Deze methode is volledig uitgewerkt in een excel-document.
Je kan er stukjes van de sneeuwvlokmethode in terug vinden en scene-uitlijning.
Je begint met één enkele zin waarin je verhaal samengevat is en werkt je zo steeds dieper het verhaal in.

Al redelijk snel had ik een uitlijning op papier staan en ben ik nu bezig om de scenes hiervoor uit te schrijven.
Hopelijk zal dit het schrijven achteraf makkelijker maken en vooral hoop ik het einde van mijn verhaal te zien.

Wordt zeker nog vervolgd.

Het document dat ik gebruik: de master outline en tracking tool kan je hier terug vinden.

 

Een reactie is altijd welkom

