Digitaal schrijven

Op mijn blog schrijf ik al een tijd over hoe fijn het wel niet is om met de hand te schrijven.
En daar is nog niets aan veranderd.
Het is nog altijd fantastisch om een vulpen over een vel papier te zien en horen glijden. Toch is het nodig om de geschreven woorden om te zetten in digitale tekens.

Drie redenen hiervoor zijn:

  1. Deelname aan schrijfwedstrijden of een manuscript opsturen naar een uitgeverij: ik wil natuurlijk dat ze mijn verhalen kunnen lezen.
  2. Een back-up van mijn schrijfsels hebben. Wil ik al mijn geschreven werken bij houden, dan moeten ze ergens opgeslagen worden. Liefst op een aantal plekken voor als er ergens iets mis gaat.
  3. Een digitale versie is eveneens handig om ze later terug te lezen.
    Mijn handschrift is niet prachtig, soms zelfs heel onduidelijk of laten we maar zeggen vaak onleesbaar. Ook voor mezelf. Daarom is het belangrijk dat al die verhalen redelijk snel in digitale vorm omgezet worden.

Er zijn drie programma’s die ik hiervoor op regelmatige basis gebruik.

Scrivener

Dit programma is hét complete schrijfprogramma. Je hebt een tekstverwerker, maar nog veel meer andere mogelijkheden. Op internet vind je veel informatie over Scrivener terug.

Om in het kort samen te vatten: Al je schrijfsels of het nu gaat om je verhaal, informatie over je verhaal, websites, foto’s, tekeningen, kaarten,… kan je in dit programma samenbrengen zodat je het altijd op één plek terug kan vinden. Geen gedoe meer om alles ordelijk te krijgen in mappen op je computer. Scrivener bundelt alles samen.

Zelf ontdek ik na alle tijd dat ik met Scrivener werk nog altijd nieuwe toepassingen. Ik vind het enorm handig om te werken met de verschillende mappen voor personages, plaatsen, voorwerpen, verhaal en opzoekingswerk. Toch heb ik het soms nog lastig om te werken met de steekkaarten.

Nu ik de steekkaartmethode gevonden heb, is dit al verbeterd, maar het opdelen van mijn verhaal in kleinere delen en ze stuk per stuk in een apart bestandje zetten, lukt nog niet altijd.
Natuurlijk kan ik zoals in Word één lang document maken, maar dan gaat de toepassing van Scrivener wat verloren.
Misschien wordt het tijd om hier nog eens wat onderzoek naar te doen.

Wil je Scrivener uitproberen, dan kan je de gratis probeerversie downloaden. Wil je na de dertig dagen Scrivener verder gebruiken, dan moet je betalen.
Verder zijn er een aantal templates op het web te vinden die je naar je eigen gebruik kan aanpassen.

De website waar je Scrivener kan vinden.

Ywriter

Dit gratis programma ken ik al lange tijd. Het heeft zijn beperkingen maar heb ik al gezegd dat het gratis is?

Je kan je verhaal onderverdelen in hoofdstukken en er een aantal scènes aan toevoegen. Nadien je scènes verschuiven is lastiger, maar het is gratis zonder enige vorm van reclame.
Ook kan je al je personages, locaties en speciale voorwerpen toevoegen in een database waar je ze bij de scènes kan plaatsen waarin ze voorkomen. Hiermee kan je dan een paar statistieken opvragen over je verhaal. Zoals over het aantal keer dat een personage in een scène voorkomt.

Net zoals bij Scrivener is het op voorhand verdelen in een aantal hoofdstukken en scènes voor mij de grootste opgave.
Verder zit je iets vaster aan de verdeling in het programma, maar als je een schrijfprogramma voor de eerste keer wil uitproberen dan moet je bij Ywriter beginnen.
Voor geen geld, echt waar niks, krijg je een redelijk compleet programma waar je zeker je verhaal mee kan schrijven.

Wil je toch meer kunnen en vooral iets meer vrijheid in verhaalplant, dan is Scrivener je ding. Daar moet je wel centen voor op de digitale tafel leggen.
Maar…
Ywriter is gratis.

Ywriter kan je hier vinden.

Word

Niet echt een schrijfprogramma zoals de bovenstaande omdat het je documenten niet automatisch verzameld, maar deze tekstverwerker (of variant ervan) kent iedereen en wordt door mij  momenteel het meeste gebruikt om mijn verhalen uit te schrijven.

Voor het schrijven van kortverhalen waar je weinig personages of uitlijning hebt, vind ik Scrivener en Ywriter te uitgebreid.
Schrijven in Word is dan overzichtelijker.

Besluit

Welk programma je gebruikt, hangt vooral af van wat je ermee wil doen.
Kortverhalen zijn volgens mij het snelste in Word geschreven, terwijl langere verhalen zeker in Scrivener en Ywriter tot hun recht komen.
Plan je een serie van verhalen, dan is vooral Scrivener het programma dat je moet hebben aangezien je zelf zoveel mappen en onderverdelingen kan maken als je wil.

Welke programma’s gebruiken jullie om te schrijven?
Hou vooral de blog in het oog, want meer uitleg over elk programma afzonderlijk en tips zullen verschijnen.

Een reactie is altijd welkom