Over handgeschreven verhalen

Een eerste versie van mijn verhaal is vaak handgeschreven.
Door met pen en papier te schrijven, dwing ik mezelf om trager te schrijven en onbewust stil te staan bij elk woord dat op papier verschijnt. Het is immers “erger” om woorden door te strepen dan op de deletetoets van je toetsenbord te drukken. Het papier is dan opgebruikt terwijl je op de computer zoveel keer opnieuw kan beginnen als je wil zonder dat er iets van verspilling optreedt.

Ik merk ook dat de kwaliteit van mijn teksten beter zijn op papier dan wanneer ik mijn eerste versie op de computer ingeef. Bovengenoemde reden is één van de oorzaken vermoed ik.
Niets is makkelijker dan woorden in de computer rammen om daarna te schrappen en te wijzigen, maar net daar had ik vroeger niet altijd zin in, alhoewel het redigeren tegenwoordig leuker en leuker wordt. Dat redigeren gebeurt ook met de balpen.

Hierdoor is het verhaal dat op de computer verschijnt vaak al een tweede of soms zelfs een derde versie van het oorspronkelijke verhaal.
Het “digitaliseren” van mijn geschreven document is vaak al een herschrijfronde waardoor het verhaal uiteindelijk niet meer hetzelfde is als ervoor.

November is voor mij vaak een maand van “computerschrijven” als ik meedoe aan NaNoWriMo waarbij je 50.000 woorden op een maand moet schrijven en je geen tijd hebt om rustig aan over elk woord na te denken.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de verhalen die op deze maand geschreven worden, tot nu toe nog niet hergebruikt zijn.

Hoe schrijven jullie in hoofdzaak? Met pen en papier of via computer. Misschien gebruiken jullie wel de tablet of je smartphone?

Een reactie is altijd welkom